Salam

Islamic Calender

Spaghetti

Assalamualaikum..

Semalam balik perut rasa lapar..sampai uma da kul 6 lebih..nak masak makan malam lagi...Apa bertandak la aku kat dapur..ktung ktang..ktung ktang..siap sudah, tapi perut berbunyi pulak..pagi td amik breakfast je..tgh ari n petang x makan...sib baik menu agak mudah..ketam masak lemak, sambal belacan, ikan kering ngan buncis goreng...nak masak ape eh???alamak da azan...ermmm spaghetti..terlintas pulak kat kepala nih...trus je amik balance spaghetti yang buat laksa johor arituh...dan trus ktung..ktang..ktung ktang..siapppp..kul 7.30pm...bekejar utk buat apa yang patut...pastu apa lagi...makan time..ehhhhh japppp...ni kalo da makan spaghetti takut plak da kenyang n x makan malam..siapa yang nak makan lauk2 tu semua..x kan nak biarkan emak makan sorang2....ermm..da kul 8.15 nih..akhirnya makan la skit ngan hubby..selebihnya buat bekal gi keja..hehehe or makan dalam keta..ini lah hasilnya menu ekspress bees..da makan baru teringat nak amik gamba..sory yanggg..cheese pun da x nampak..huhuu





1 cekak spaghetti

bahan-bahan sos
5 sudu makan sos spaghetti tradisional
1 labu bawang besar-potong dadu
1 biji lada benggala (kalau x ada bleh guna lada besar biasa)-potong dadu
1 keping daging burger (ni kes x der daging kisar)
1 sudu mix herb
1 sudu kecil serbuk lada (kalau nak pedas)
1 biji tomato-potong dadu
sedikit minyak
sedikit garam

cara-cara
1. panaskan minyak dan masukkan bawang. medium heat..
2. masukkan tomato dan lada.
3.masukkan daging dan tunggu hingga daging setengah masak.
4. masukkan sos spaghetti dan mix herb dan serbuk lada..tambah air sedikit untuk daging masak.
5. setelah 10 minit siap.

Boleh tambah chesee kat atas ngan daun ketumbar untuk bau fresh..

resepi ni amik dari gaya jamie oliver..semua masuk jer..campak-campak semua bahan..yang penting ia bersih...rupa kurang ada tapi yang penting rasa..hubby kata ok, sedap..pasni x yah la pi kat pizza hut kalo nak makan spaghetti..datang uma bees je..nanti bees buatkan...huhuuuu..


Bunga-Bunga Berkembang

Assalamualaikum...

Hari ni cuaca agak baik..teringat pulak semalam nak uploadkan gambar-gambar bunga yang ada kat umah..Tak ada la banyak sangat tapi kira ok la juga..Ini adalah sebahagian pokok yang berbunga..kalau emak mertua bees suka buat koleksi pokok tajuk...Bees tak tahu apa nama saintifik..yang bees tahu pokok tajuk..heheheheehee..




Ini bunga mawar..bunganya sangat wangi..masa buat sirih junjung untuk hantaran kawin ada juga guna bunga nih..minat sangat dgn bau dia..so freshhh...



Ini pokok bunga ros kat umah emak bees...Bunga ros nih tebal...itu emak bees suka..kalau bunga ros tipis atau cameron memang dia tak berapa minat..tapi kalo da anak dia yang bagi dia tanam n bela je la..emak bees ada geng bunga, cam besan dia juga...



Ini pulak bunga daisy...hubby suka ngan pokok daisy ni..so tanam untuk tambah koleksi bunga..selain dari pokok daisy nih, hubby suka pokok orkid..nanti bees post kan pokok orkid yang hubby beli masa kat padang besar...



lagi pokok daisy hubby..geram tengok bila dia berbunga..cantik dan besar2..




Ini bunga ros kat uma mak mertua..pokok nih beli kat kedai fvrt emak mertua kat bp..





bunga daisy lagi



dan daisy lagi...



daisy



daisy..daisy..daisy..



Pokok orkid yang jarang berbunga..setahun sekali je berbunga..dapat juga tgk masa dia kembang..



Orkid ni ada kat uma emak bees je...da lama tanam, sebelum bees berumahtangga...




daisy putih..




daisy kuning..



red_rose

Rumahku Hampir Siap

Assalamualaikum.. Syukur Alhamduillah Allah masih memberikan aku untuk menghirup udara yang segar ini. Emmm minggu nih bees pi tgk umah..sbb da lama x jenguk..apa perubahan yang ada kat situh agaknya eh..Banyak juga rupanya. Sebelumni, dalam rumah penuh ngan sampah..cam dah tak rupa rumah, tapi rupa pondok tinggal. huhuhuuu...apa2 pun, aku nak update sesikit la gamba untuk kenangan aku. yelah, my sweet home in progress...



waaaaa...da bersih...da x de tangga n sampah sarap..huhuuu..baru nampak rumah skit..



jeng..jengg..jengggg..ni dari dalam umah..da boleh letak net kat depan..bleh main badminton..hhahaha..jgn mare yanggg...



tangga nih, hubby x berkenan sangat ngan pemegang tepi nih..bergoyang bila tertolak sikit..marilah bergoyang (ikut rentak lagu kar radio)..ahakss..ahaks..




pemandangan dari balcony family hall atas..sementara lom buat umah sebelah..dapatlah tgk pemandangan indah..pasni kena tgk muka org sebelah plak...



view dari balcony master bedroom..alamak..x nampak la..jauhnye..



Ingatkan bees tangga ni da x der, upanya kat dalam umah plak...
.


Dalam kepala ni banyak betul pokok yang nak ditanam..terutamanya pokok herba, ulam n pokok sayur la apa lagi...baru tahu baja apa yang digunakan dan yang paling penting x der racun...hehehee...kalo kat umah skang nih, tanam pokok lada, daun bawang, daun sup, daun kucai, cekur, kunyit,daun kari, selasih, ulam raja, kacang bendi, tanam dalam pasu..ada juga yang tanam kat tanah...tapi bila tanam kat tanah biasanya b*** rajin korek..abih pokok nangka mastura, ubi, keladi sumer kena kerjakan..x done nak rasa..huhuhuuu sedeynyer..x der rezeki lagi bees n family nak makan..mungkin itu rezeki b***...Esok-esok bees uploadkan gamba2 pokok-pokok yang ada kat uma termasuk pokok bunga..al maklumlah sama hobi ngan emak mertua, tanam bunga...




kat sini plak hubby nak buat air pancur n kolam..tak tahu camner rupanye kalo dah siap...