Salam

Islamic Calender

Aktiviti sebelum Ramadhan

Assalamualaiakum..

Diam tak diam, hanya tinggal 1 hari lagi nak masuk bulan Ramadhan. Bulan umat islam mengerjakan puasa. Tapi biasa la, minggu2 sebelum puasa banyak kenduri tahlil yang diadakan. Termasuk emak n ayah serta emak mertua..Majlis tahlil emak bees buat pada 24 julai n MIL 31 julai. 2 minggu berturut dan bulan julai memang bulan yang penuh aktiviti. kalau tak bekerja mesti ada saja aktiviti luar yang harus bees pergi. Mungkin dah sampai masa, minggu selepas kenduri bees n hubby kena selsema n batuk serta demam. Suara pun dah lain, sakit tekak, panas badan, sakit badan. Allah bagi kami rezeki untuk merasa sakit n kami bersyukur kpd Allah.
Dah hampir seminggu selsema tak jua pergi.
Minggu sudah dapat la cabut n cangkul pokok2 yang ada. da macam hutan simpan saje. Semalam sempat meracun skit. hubby guna tempat siram pokok. X larat nak angkat tong yang besar n terpaksa menggendong kat belakang badan. Kan kalau jatuh lagi la susah. So ambil jalan mudah skit. Bila da bersihkan ada la rupa rumah yang betuan n bukan rumah tinggal. Nak penuhkan rumah dengan segala macam benda keperluan belum sampai rezeki lagi. buat la sikit2 mana2 yang mampu. Hubby pun x nak buat kerja tergesa2. Ada perkara lain yang lebih utama dari rumah tu. Bees akur n itu jalan yang terbaik.
"Rumah kalau tak ada bunga macam x berseri". itu kata2 dari MIL. Bees pun rasa cam tu juga. Hubby nak bunga matahari n bees tahu hubby suka bunga orkid, so bees tanam dua2 skali. Bunga Matahari tanam kat tanah n bunga orkid biar saje dalam pasu. Nampak cantik bila kedua2nya letak kat tempat yg dirasakan sesuai.
Lepas meracun rumput bees ngan hubby palanning baru nak buat wiring..tapi sape eh agaknye yang bleh bagi quotation. Nak membudget dolo..ekonomi kena tengok juga..mane bleh main buat je...pasang grill budget bees tapi x cari lagi sape yg nak wat..nak design camne pu x decide lagi..tapi yg penting asas keselamatan mesti ada n kemas..

No comments: